Follow on Bloglovin Vandring i vardagen - Det ringer och ringer och ringer….

Det ringer och ringer och ringer….

Ett fåtal gånger råkar jag, oförståndigt nog, svara trots att det är ett nummer jag inte känner igen. Nästan alltid möter min hörsel en hurtig röst som undrar om jag vill byta pensionsförvaltare eller bredbandsabonnemang  eller kanske elleverantör. Det är de vanligaste och tröttsamma. 

Ibland år det mer udda samtal. En konsthall närmare 50 mil bort vill gärna att jag startar ett sparande hos dem, en summa ska avsättas varje månad. För det får jag ett inramat tryck (av vad är högst oklart) från konsthallen varje år, en del av mina besparingar ska skänkas till någon form av välgörenhet (oklart vad). Jag kunde inte heller få reda på hur stor del av mina pengar som tillföll konsthallen. Tack men nej tack.

En annan vill intressera mig för prenumeration på först rakblad, sedan trosor, sedan tvättmedel, sedan reselotter och slutligen fröer. Nej tack.

Den jag tycker bäst om är han som ringer ibland och erbjuder sig att hjälpa till att placera mitt överskott. Jag frågar honom, överskott av vad? Överskottsenergi? Det som inte finns behöver jag ingen hjälp med att placera. Mitt överskott av böcker? Ja tack, de ligger i osaligt röriga högar i och utanför hyllor. Kom du hit och placera. Dagens överskott av dammråttor? Välkommen, det vore ju fantastiskt om någon ville se till att de fint placeras i dammsugaren. Överskottet av udda strumpor, överskottet av gamla gummisnoddar som hamnar på alla möjliga ställen eller möjligen överskottet av kilon på kroppen?

Och de som inte ringer skickar brev. Inte sällan mer eller mindre trovärdiga banker som vill låna ut pengar, till ohemult höga räntor. Pool-till-sommaren-lån, det måste ha kommit till fel adress. En pool här innebär att vi i det närmaste har byggt en vallgrav. Kombi-så-att-allt-till-familjen-får-plats-lån, fel adress igen. Den kombi vi har räcker bra till den familj vi är. Alla-kan-umgås-i-köket-lån, kan man låna till flexibla kök? Vi får gott och väl plats vi två till vardags men bjuder vi hit 20 personer blir det trångt. Växthus-och-odla-dina-egna-druvor-lån, nu blev det svårt. Hur ska det bli? Inglasad trädgård eller vallgrav - att få plats med både och är omöjligt. Den som bestämmer sig för att ta alla lån får en bonus. Jag hör i fantasin ”Älskling, skriv på här. Om du gör det får jag ta ett  Hon-sa-ja-lån till bara 99% ränta”.

 

Kommentera här: